jetlag to jetset

Vi har nu spenderat tre dagar i Cairns, Queensland i norra Australien. Resan hit gick smartfritt och varmen motte oss med oppna famnar. Fran 5 till 35 grader, kroppen jobbar fortfarande pa att anpassa sig genom att spruta ut svett konstant. Regnperioden med sin luftfuktighet gor det inte mindre klibbigt. Antligen lite varme!

Forsta natten spenderade vi pa Lakes Resort & Spa, ett riktigt glassarstalle dar de boende blev upplockade och avslappta i vita limosiner (undantagsvis oss). Stallet skamde bort oss rejalt, aven da vi inte lyckades bemastra tvattmaskinen utan fick gnida vara smutsklader med knogarna. Torktumlarn hittade vi startknappen pa som tur var. Och ACn funkade.
 

Efter en natts lyxboende tog vi in pa ett mer passande alternativ, Global Backpackers, mitt pa The Esplanade, shoppingstreatan och narmast havet. Helt fantastiskt! Fran The Lakes tog vi en promenad med all packning, i hettan dvs. Halvvags (2 av 4 km) tyckte en Australiensare att vi sag lite for svettiga ut och erbjod sig att skjutsa oss samt visa lite av Cairns. Mjaaaaaa ok, det ar faktiskt ratt sa jobbigt. Sagt och gjort, privatchauffor och en iskall bil senare och vi hade stenkoll pa stadens stallen, sevardheter, masten, varningar, tips och inte minst ett visitkort utifall att vi nagon gang behover hjalp eller maste ha nagon att ringa. Vilken hjalte! Roger heter han. Roger Green. Tack!
 

Dag tre har i backpackerparadiset spenderades med ytterligare langa promenader, langt over en mil och sju skavsar var. Vi gick till en botanisk tradgard och en stadsnara regnskog. Inte helt myggfritt men forvanandsvart fint med tanke pa att det ar en turistoas nara stan.
  

Vi har aven tagit vart forsta dopp, i monsunregnet. Gah! Ar det regnperiod sa ar det, men vattnet ar otroligt varmt och luften desto varmare. Lagunen som Emma plaskar runt i ar en klorerad saltvattenpool, till for alla, gratis och riktigt behovlig da havsvattnet har utanfor ar utsatt av krokodiler och stingfish, man far alltsa inte bada just dar.
  

Det var allt for denna gang. Vi har inte samma internetmojligheter nu som innan sa rakna inte med allt for kontinuerliga inlagg.
Imorn ska vi pa en tour upp till Cape Tribulation med lite stopp upp pa vagen vid lite vatten, batar och stadsstop i Port Douglas. Ska bli riktigt kul att fa se lite riktigt regnskog! Far se om vi kanner igen oss fran sist. Overvagde ett tag att hyra bil och kora runt sjalv, men Emmas hjarta gar fore. Hon ville tydligen inte se mig bakom ratten i vanstertrafik...? Jag har aldrig tvivlat pa mig sjalv i den fragan.
I overmorn har vi bokat en speedboat ut till det yttre barriarrevet for snorkling, dykning och beachslappning pa Green Island. Det har utlovats huuur mycket mat som helst -ge oss!

Hoppas vi hors snart igen!
Puss och Kram fran OZ


Kommentarer
Postat av: Marjon

Nice!! Kul att se vart ni håller hus. :D



Kram på er!

2011-03-07 @ 14:16:24
Postat av: Lina

Åh va härligt med värme!

Jag tror inte det är några probem att köra för er, lättare än man tror att byta tyckte jag när jag testade i England...:)

Vissa bilder tar låååång tid att öppna, månne är de sparade i högre upplösning? ;)



Njut och må väl!

Puss och kram från hela familjen!

2011-03-07 @ 16:07:47
URL: http://lhoof.blogspot.com
Postat av: Juicephine

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jag vill också!!!! ser ut som att ni har det toppen, och kanske passa er för spindlarna btw, de är inte så snälla som de ser ut (tror jag iaf)

pussss

2011-03-09 @ 18:32:52
Postat av: Amanda

Åååh va härligt med shorts! Nästan så jag längtar till det snart! Men vi åker upp till fjälls imorgon, så shorts får vänta för mig! Ni verkar ha det kanon bra.. Sköt om er! Pusss från Alftabyn

2011-03-09 @ 22:36:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0