Dag 6

Ordet proppmätt har fått en ny innebörd.

Under vår sista heldag här i världens hufvudstad, tog vi sovmorgon innan vi släpades oss in till centrumdelen Ginza igen för att insupa det sista av stadsatmosfären. Vi lallade rund mellan Christian Dior, Miu Miu, Chanel, Giorgio Armani, Lanvin mfl mfl, öppnade våra plånböcker och hörde fina ekoljud, vilken tur egentligen. Det blev en djuptallrik lunch för 20 kr istlt, på ett riktigt japanhak. Ris med nåt slafsigt kött och Emma fick ett glas vatten till sin rätt, troligtvis för att hon var den enda på haket som beställt det starkaste som fanns i menyn på japanska. Bra där. "Jävlar Sarah, sätter inte det här igång magen så vet jag inte vad". Vi får väl se.

Jag fick blommor idag också, köbildning med en ordningsvakt lockar ju intresse och jag var inte sen på att ställa mig i line. Emma lite försynt bredvid såg på hur modigt dumdristiga storasyster fick en fin bukett japankvistar, det lönar sig att vara Nicke-nyfiken ibland. Hon fick låna buketten emellanåt.


Vidare gick vår parad till kejserliga palatsets ägor, typic touristing. Riktigt ballt ändå, en enorm park, inmurad, med ett stort palats med tillhörande kringbyggnader och museum -mitt i stadssmeten! Ett andningshål för både stad och ozonlager. Den enorma oasen gav oss en chans att luta oss tillbaka och lapa sol vilket resulterade i tvärslockning. I palatsparken dvs. 30 min senare vaknade jag med vidöppen käft, liggandes på en parkbänk med huvudet farligt nära asfalten, stax till höger ser jag en annan mupp, sittandes med hakan mellan brösten och en lätt dregellina i mungipan. Där hade dom allt nåt att fotografera, japanerna.

Dagens middag går till historien. Big time. Vi lömade hemåt vid kvällning för att här i Asakusa förtära vår sista måltid i staden, vi skulle slå på stort men så snålt som möjligt. Sagt och gjort, första bästa hak (liknande lunchhaket), en snäll kypare och en engelsk meny senare (bingo) sitter vi och blickar ner på enorma mängder mat. Vi var inte ens hungriga. Friterad ingefärakyckling med vitlöksmajonäs, wookade grönsaker, stekta dumplings, kolsallad, saltgurka och en liter ris! Skämtar dem med oss? Nu jävlar ska vi visa dom. Tävling Emma, sist ner till tallriken...

Vi visade dem aldrig.

Imorn checkar vi ut vid 10 på morgonen, beger oss till flygplatsen direkt för att slippa bubba väskorna på eventuell dagsaktivitet. Komfort går före, 8 timmar på flygplatsen it is! Vet ni hur kul man kan ha på en flygplats? Vi är i japan för guds skull, här kan man ha kul överallt! Det finns rulltrappor, garanterat rosa affärer, kanske en karaokebar och garanterat high tech toaletter som bjuder på våta överraskningar.

Hej på ett tag!

   


Ps. Har man riktig tur får man se en svensk Volvo åka dit hos japansk p-lisa. Ds.


Kommentarer
Postat av: Cornelia

Vad superduper DUKTIGA ni är på att blogga och förgylla mina slaskiga pluggdagar med fina bilder och fyndig text! Fortsätt så!

2011-03-03 @ 16:29:21
URL: http://cornelja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0